Over Branoul

“Branoul ademt de sfeer
van de kleine theaters
in Parijs en Berlijn”

Branoul is intiem, is thuiskomen, is deelgenoot zijn van wat er op het toneel gebeurt.

Het is dicht op de huid van de acteur zitten en na afloop een glas wijn met hem drinken. Of het nu een jong aanstormend talent is of een acteur van naam en faam.

En: Branoul geeft de toeschouwer het gevoel: ”Er wordt iets speciaal voor mij gedaan.”

Grootse voorstellingen in een klein (Haags) theater

In een wereld waar iedereen hapklare brokken krijgt gepresenteerd, willen wij het publiek meenemen in de verbeelding, de eigen fantasie, in de wondere wereld van woorden.

Dat doen we door het theater terug te brengen naar de kern, het woord centraal te stellen en het beeld bijzaak te laten zijn. Die woorden vinden we in een onuitputtelijke bron van fantastische romans die bewerkt worden tot toneelvoorstellingen, waarin het publiek mee op reis genomen wordt in zijn verbeelding.

En doordat de ruimte in ons hoofd vele malen groter is dan de grootste zaal, kan Branoul grootse voorstellingen brengen in de intimiteit van een klein theater.

Branoul opereert op het snijvlak van literatuur en theater. Van Schrijversinterview tot volwaardige toneelbewerking. Er worden geen boeken voorgelezen. Er worden wel boeken verbeeld. Het theater heeft namelijk grote expertise opgebouwd met het bewerken van romans naar toneelvoorstellingen van hoge kwaliteit. Zonder pretentieus te worden. Het koestert het kleine onbekende, maar schuwt de grote meesterwerken niet en weet deze toegankelijk te maken voor ieder publiek.

Er wordt ook ruimte geboden voor de ontwikkeling van nieuwe programmaformats. En voor jonge makers, die in de veilige omgeving van dit intieme theater vaak hun eerste schreden zetten in het Haagse Culturele veld. Branoul biedt begeleiding bij bewerking en regie.

De Bende van Branoul

De Bende van Branoul is een groep mensen die op structurele basis bijdragen aan het programma en op alle fronten sparringpartner is van de directie. Daarnaast ontwikkelt De Bende nieuwe programmaformats en kleine voorstellingen onder de vlag van Branoul met de mogelijkheid die elders in het land verder te spelen. De Bende van Branoul is ook nauw betrokken bij talentontwikkeling: de acteurs zijn talentscout voor jonge makers en vormen een acteurspool. Daarnaast helpen ze bij de ontwikkeling en uitvoering van creatieve promotiestrategieën.

Manon Barthels

Manon Barthels is sinds 2005 verbonden aan Theater Branoul en heeft zich ontwikkeld tot een specialist in het bewerken van literair materiaal naar toneel. Zij is verantwoordelijk voor de Branoulproducties die ieder seizoen weer voor een aangename verrassing zorgen: Couperus, Dostojevski, Tolstoj, Möring, Baricco, Svevo, van grote meesterwerken tot kleine parels, Manon schrijft en regisseert het allemaal. Zij is zonder meer het kloppende hart van het theater

Bob Schwarze

Bob Schwarze speelde onder andere bij het Nationale Toneel en Toneelgroep de Appel en is daarnaast, samen met Manon Barthels, hart en ziel van Theater Branoul, waar hij veel van zijn beste voorstellingen maakte onder regie van Manon. In 2005 ontving hij de Arlecchino voor zijn als Michel Dzjerzinsky in Elementaire Deeltjes (regie Johan Doesburg) bij het Nationale Toneel.

Bob is ook een veel geziene gast in tv-series en film. Voor zijn rol in Supernova (regie Tamar van den Dop) werd hij genomineerd voor een Gouden Kalf.

Sijtze van der Meer

Sijtze van der Meer studeerde in 1999 af aan de Mimeschool Amsterdam. Daarna studeerde hij nog twee jaar aan de Toneelschool Amsterdam. Na zijn afstuderen speelde Sijtze diverse rollen bij onder andere Het Vervolg, Theatergroep De Kern en Toneelgroep De Appel en hij was vast verbonden aan Theatergroep Würz. Vanaf 2009 is Sijtze lid van de bende van Branoul.

Remco Melles

Remco Melles studeerde in 1988 af als Docent Drama aan de Toneelacademie Maastricht. Werkte als acteur o.a. bij NNT, Oostpool, Het Zuidelijk Toneel, Kwatta en NTjong. Ook te zien geweest op festivals zoals Oerol, Over ’t IJ en Theater a/d Werff. TV-gastrollen in oa.: Flikken Maastricht, Celblok H, Divorce, Popoz, Heer en Meester e.a.

Roeland Drost

Roeland Drost studeerde klassiek piano aan het Arnhems conservatorium en acteren aan acteursopleiding de Trap. Speelt ook accordeon, percussie, bluesharp en zo nog wat loslopende instrumenten. Hij speelde in 2 producties van Toneelgroep de Appel: De Storm en de Goede mens van Sezuan, was muzikant in de reprise van Stad bij Nacht door dansgroep Hans Hof ensemble. Meer recent regisseert en speelt hij in eigen muziektheaterproducties o.m. Het Wonder van Jero, Woeste Grond en Transcending Chopin met jazztrio Stark Linnemann en schrijft muziek voor o.m. familievoorstellingen van jeugdtheaterschool Rabarber. Roeland is daarnaast stem- en presentatietrainer en heeft een eigen pianopraktijk.

Raymond van Melzen

Raymond van Melzen is ontwikkelaar in het Hagaziekenhuis en daarnaast part-time muzikant en audio-engineer. Hij is sinds 2016 verbonden aan Theater Branoul als vrijwilliger en draagt zorg voor de website, de technische ondersteuning van het ticketingsysteem TRS/Ovatic en maakt muziek en video-decors voor Branoulproducties.